Efežanima – ‘u Kristu’ (nastavak)

5. izobilje milosti (sredstvo i dar). Sve što smo od Boga u Krist dobili je rezultat činjenice da je Bog, milostivi Bog. I ne samo da su nam po milosti oprošteni grijesi, već je ta milost ‘preobilno u nas ulivena’. Ne znači li to da bi se baš po milosrdnom odnosu koji imamo ili nemamo prema bližnjima, moglo prepoznati jesmo li Kristovi ili nismo? Nije li to baš to mjerilo po kojemu se prepoznajemo njegovima?

6. mudrost i razumijevanje za spoznaju njega i njegove namisli. Ovaj će tekst Pavao zaključiti molitvom za sve većim razumijevanjem i mudrošću, ali onim što zovemo obraćenjem, novim rođenjem, pomirenjem s Bogom, otvaraju se vrata u jednog novog svijeta.

7. Duh Sveti kojim smo opečaćeni. Jednostavno rečeno, bez Duha Svetoga sav je ljudski trud vremenit, svaka spoznaja ograničena. Vratit ćemo se ovome, ali za sada samo ovo: Duh Sveti je taj pečat po kojemu se prepoznaje kome pripadamo. A kako se prepoznaje Duhom opečaćena osoba? Po ljubavi prema Bogu, Crkvi i Riječi. Govor u jezicima svakako može biti jedan od znakova, ali ljubav prema Bogu, Crkvi i Riječi to svakako nadilazi (vidi: 1 Kor 13).

2.2 Zašto nam Bog sve to daje ‘u Kristu’?

Da budemo na hvalu slave njegove. Kako se Bog proslavlja? Svakako i pjesmama slavljenja koje i mi rado pjevamo (Na koncertu Laudato TV-a u Ciboni 21. travnja 2018. okupilo se 6500 mladih ljudi koji su slavili Gospodina), ali tek su naši životi oni kojima se, kao i u slučaju Joba, sam Bog može pohvaliti. Ono što živimo od nedjelje u 11:30 pa do sljedeće nedjelje u 10:00. A na hvalu njegove slave jesmo kad smo ‘sveti i bez mane pred njim’ (4). Riječ ‘svet’, dakako, uz ‘neporočan’ ima i ono drugo značenje: ‘stavljen na stranu za posebnu uporabu’, posvećen nečemu. Ovdje je jasno: naši životi su oni po kojima se Bog proslavlja i očituje njegovo djelo u čovjeku.

2.3. Što je to omogućilo da nam po Kristu bude dano sve?

U dvije riječi sve stane: ‘Njegovom krvlju’ – žrtva. Ali i po tome tko je jedan od trojice raspetih bio. Rimski stotnik nije imao sumnje: ‘Uistinu ovo bijaše Sin Božji!’ U Kološanima: ‘On je savršena slika Boga nevidljivoga’, a u Rimljanima: ‘postavljenom sinom Božjim u snazi po Duhu posvetitelju uskrsnućem od mrtvih’. Posljedice Kristove žrtve na križu su moguće zbog onoga tko je on bio. Ne samo zato što je umro na križu, zato što je žrtvovao svoj život, već zato što je na križu umro Sin Božji.

2.4. Što nam je ‘u Kristu’ otkriveno?

Petar primjerice, kaže ovo: ‘… postigoste svrhu svoje vjere: spasenje duša. 1. Pt 1. 9-12. Pavao to Božje spasenje vidi šire: ne samo kao Petar u ovom tekstu – spasenje duše, već – sve objediniti (RK), uglaviti (D-F), gather together (KJV), unite all things (ESV) u Kristu. Božje je djelo u Kristovu križu univerzalno i ide za tim da obnovi ono jedinstvo ili preciznije jednost koja je izvorna Božja namisao.

U izvorniku stoji riječ ‘musterion’ – ‘tajna (njegove volje)’. U vrijeme pisanja ovih tekstova u grčkom su svijetu postojale tzv. misterije. Riječ je o kultovima u koje se ulazilo obredom inicijacije i tajnim znanjem poznato samo članovima kulta. Zvalo se to gnosticizmom, a i te kako je u novim formama, prisutan i danas. Pavao kaže da postoji ‘tajna Božje volje’. Je’l ona skrivena? Ne, za razliku od tih ‘misterija’, ona je dostupna svakome tko želi otvoriti uho za njezinu poruku? Što se traži da bi se nju čulo? Obraćenje srca za prihvaćanje Objave. To nije tajna za elite, već poruka za ljude ‘siromašne u duhu.’ Svi su pozvani. Čim nedostojniji, to prikladniji. Obred inicijacije je opet sve samo ne tajan: krštenje. Obraćenjem srca po krštenju postajemo sudionici Božji obitelji. Pavao nas zove ‘posincima’ (1. 5) i ‘posvojenicima’ (1. 14). Jedan je Sin, a mi smo mu braća.

Da bismo razumijeli što to znači ‘objediniti sve’ (u Kristu), prisjetimo se što se dogodilo kad su ljudi gradili kulu Babilonsku (Babelsku?): ‘Stoga mu je ime Babel, jer je ondje Jahve pobrkao govor svima u onom kraju i odande ih je Jahve raspršio po svoj zemlji’ (Post 11. 9). Ljudska je oholost nakanila doseći nebo. Ne razumijući se, razišli su se i njihova je nakana onemogućena. Nisu se raspršili samo iz zemlje Šineara, kako se naziva u Post 11, već se ta raspršenost očituje u dubokim rascjepima, otuđenjima, podijeljenostima između:

(i) pojedinaca
(ii) nacija
(iii) klasa;
(iv) spolova;

  • komunizam je htio dokinuti nevolje uzrokovane postojanjem klasa (buržoazija – proleterijat) stvaranjem besklasnog društva. Posljedica, ako govorimo samo o ubijenima – cca 100 milijuna širom svijeta.
  • transhumanizam, kao novi totalitarizam, u jedom dijelu svog programa, pokušava dokinuti razlike između muškarca i žene. Kako ćemo dokinuti nasilje? Tako da dokinemo spolove ili pak iz ženskoga svijeta isključimo muškarce.

Mijenja se samo scenografija ali priča ostaje ista. Čovjek misli da će dokidanjem razlika (rušenjem granica) ili pak dokidanjem Drugoga, steći taj mir za kojim čezne. Čovjek kroz cijelu svoju povijest ponavlja ono što je zapisano u prvih 11 poglavlja knjige Postanka. I ništa, apsolutno ništa drugo čovjek nije domislio. Vratit ćemo se ovome na blagdan Duha Svetoga (20. svibnja).

No, Bog, unatoč čovjekovoj oholosti, ne ostavlja čovjeka da se sam spasi. Bog šalje spasitelja jer je ‘bolje da jedan čovjek umre … zato da raspršene sinove Božje skupi u jedno’ (Iv 11. 50-52). Čovjekovi su pokušaji da napravi ono što spada na Boga uvijek, ali uvijek u povijesti, završavali krvoprolićem i s daleko većom patnjom od one koje je mislio dokinuti. Danas se to nezadovoljstvo čovjekom, jer o tome je riječ, a ne o pravima, zove politika transhumanizma i zbog čovjeka toj politici valja reći ne. Široka je to tema i neću dalje o tome na ovome mjestu.

U Kristu su ta Božja nakana i čovjekova čežnja, ostvarene. U Kristu više nema onih ‘koji su daleko’ (2. 13). U Kristu su svi blizu Oca. U Kristu su raspršena djeca Božja sabrana u jedno. I naše je jutrošnje okupljanje potvrda toga. Ne samo nas ovdje nego sve naše braće i sestara diljem svijeta. Okupljeni smo oko jednog imena, imena Gospodina Isusa Krista – Spasitelja i Gospodina.

Audio: 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s