‘Bijah slijep, al’ sada vidim gle’

Ivan 9

Mjerilo pravovjernosti za farizeje bilo je obdržavanje subote. A za nas? Što je za nas mjera pravovjerja? Po čemu mi nekoga prepoznajemo kao ‘našega’?

Za potrebe današnjeg razmišljanja svu raspravu o suboti zamijenimo jednom riječju: sustav. Oni su, raspravljajući o suboti, raspravljali o funkcioniranju sustava i ovom liku koji taj sustav narušava.

Ovo se čudo iscjeljenja kao i ostala šest čudesa kod Ivana nazivaju znamenjima, jer njima Ivan želi poručiti sljedeće: ‘Isus je pred svojim učenicima učinio i mnoga druga znamenja koja nisu zapisana u ovoj knjizi. A ova su zapisana da vjerujete: Isus je Krist, Sin Božji, i da vjerujući imate život u imenu njegovu’ (20. 30,31). Imajmo dakle na umu: sve je zapisano zbog osobe! Ne sustava, već baš osobe. Jer spas nije u sustavu, već u osobi.

Ovo bi iscjeljenje trebalo donijeti radost jer se njima raskida okove staroga. Bolest, propadljivost i smrt su ‘normalne stvari’ u ovome stvorenju. A što se dogodilo? Otpor i podvojenost kod establišmenta (16), strah kod roditelja (22,23).

– Iz pitanja Isusovih učenika da se prepoznati vjerovanje da je bolest rezultat grijeha, a s grešnicima nam se nije družiti. Stav: ‘Bolji sam od drugog pa s njim ne želim imati posla’ se tako često nalazi u posebice religijskim zajednicama. S kim mi ne želimo imati posla? Isus nema problema ne samo družiti se s ‘grešnicima’ već im i biti posebno blizak… Ljudi s kojima je imao problema bili su samopravedni religiozni ljudi. Ali ni od njih nije bježao. Ovdje čujemo neke od njih koji su bili u njegovoj neposrednoj pratnji. Drugi put ga zatičemo na ručku kod jednog takvog (Lk 7.36), da spomenem samo dva primjera. Isus se ne povlači ni od jednog čovjeka. To je Radosna vijest. Za samopravedne religiozne ljude imao je oštre riječi kritike, a za grešnike milosrdni zagrljaj, ali se ni od jednih nije odvajao (a riječ ‘farizej’ znači upravo to – odvojeni).

– Zapazimo, iako ozdravljen, ovaj čovjek ne zna ništa o Isusu. Tek na samom kraju pada pred njim ničice. Sljepilo je trajalo neko vrijeme. U žargonu e-crkava ‘osobni odnos s Isusom’ je sinonim za spasenje. ‘Odnos s Isusom’ stoji, mislimo, na početku puta. Ovaj ga upoznaje putem. Upoznaje ga u dijalogu. Koliki nemaju ‘osobni odnos s Isusom’, a opet nisu ne-spašeni.

– Pred očitim čudom – tj. raskidom sa starim – valja reagirati poput ovog slijepca: pasti ničice, tj. pokloniti se Isusu. No, farizeji reagiraju drugačije: teološkom raščlambom i ‘cijepanjem dlake po pola’. Kako se zove njihov problem? Za Isusa: sljepilo! Pa zar nije slijep ovaj koji se ne videći rodio? Ne, kaže Isus, slijepi su svi oni koji od sustava ne vide čovjeka. Oni kojima je važnije održati sustav nego pomoći čovjeku. Nije po Zakonu smio dodirnuti ni gubavce pa ih je dodirnuo. Nije se smio dogoditi fizički kontakt ni sa ženom koja je bolovala od krvarenja. Trebam li nastaviti listu Isusovih ‘kršenja’ Zakona?

– Je li Isus anarhist, željan srušiti postojeći poredak? Je li taj poredak koji im je kao Zakon ostavio Mojsije, bio loš? Čemu uopće taj Zakon kad je vjera ionako stvar duha? Ja s jedne strane simpatiziram s ovim ljudima. Zašto? Bili su u poziciji vodstva, a vodstvo nikad nije bilo jednostavan zadatak. Vođa ima odgovornost i, ako nije diktator, postoji dogovoreni poredak kao pravila igre kojega valja poštovati. Oni su imali Zakon Mojsijev. Pretpostavimo sljedeći scenarij: 10 je sati i bogoslužje treba početi, a pastora nema. Nelagoda. Služba počinje. Pjevači su vježbali i prvi dio – slavljenje počinje, ali dolazi 10:30 i pastora nema. Što sad? Tko će propovijedati? Zbrka i zabuna. I evo ga, u 10:55 pojavljuje se: ‘Gdje si bio čovječe?’ U kafiću s jednim beskućnikom koji je trebao topli čaj i zagrljaj! Možda biste, jer ste pristojni ljudi, to otrpjeli jednu nedjelju, ali da se to ponovi? Zamislite si osobu na vlasti koja mijenja ‘pravila igre’ kako se sjeti. Nemoguće zar ne? Sjećate se i naše predsjednice koja je htjela mijenjati pravila igre, ali nije prošlo. Demokracija je naprosto poštivanje dogovorenih pravila.

A Isus čini baš to: mijenja pravila igre – tisućljetni ustaljeni poredak – subotu, Isus krši. Ali ne, ne zato što je anarhist. On ne ruši poredak jer u bezvlašću vidi ideal. Ne, on je iz sućuti prema čovjeku bio spreman suspendirati, na njihov način shvaćenu subotu, kako bi pomogao čovjeku u nevolji. ‘Ta i vola bi spasili iz bunara’, reče Isus jednom drugom prilikom, gdje nećete pomoći čovjeku u nevolji zbog odredbe da se ‘nikakva posla ne radi u subotu?’ Subota je znak milosti! To da nisu shvatili Božju nakanu sa subotom svjedoče i Isusove riječi: ‘Subota je stvorena radi čovjeka, a ne čovjek radi subote’ (Mk 2.23). Jedino što je istinski sveto je Bog sam. Sve drugo to nije.

Ljudi bez Duha imaju jedino Zakon shvaćen kao slovo na papiru, skup pravila koje treba poštivati, sustav koji treba održati. Njima je Zakon poput štake za hromog, pedagog za malodobnika, čuvar zatvorenika do dolaska slobode (Gal 4). Napuci Zakona nisu pogrešni, ali su nedovoljni za spas. Da bi se čovjek spasio nije dovoljno biti dobar, nije dovoljno poštivati odredbe zakona. Zašto bi Bog morao spasiti nekoga tko je dobar? Recite mi barem jedan razlog? ‘Bio sam dobar, činio sam dobra djela,’ možda će reći mnogi kad jednog dana stanu pred Boga. Da i?

Iz Isusovog djelovanja prepoznajemo da je sustav dobar dok regulira ovozemna pitanja, ali za spas, za istinsko ‘gledanje’ potrebno je nešto više. Ili manje, ako hoćete: kal i voda: povjerenje i poslušnost: Zar samo to: Isusov dodir i ‘Idi, operi se u kupalištu Siloamu…’? Da, ona Michelangelova slika sa svoda Sikstinske kapele, Boga koji prstom dodiruje čovjeka i donosi mu život i spas je i te kako aktualna i danas. Tamo je prikazano stvaranje Adama, ali znamo da je u Isusovu dodiru riječ o stvaranju novog čovjeka, a ovo vraćanje vida slijepcu je samo naznaka tog trajnog gledanja Boga u vječnosti.

Audio verzija nalazi se ovdje.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s