Očitovanje Boga kao živoga Boga

Mt 5. 3-12

Pred nama je osmerostruko blaženstvo. Zbog kompleksnosti poruke zadržat ćemo se samo na nekim njezinim djelovima iako se nadam da svi razumijemo da je ovdje riječ o ‘paketu’ i da se jedno ne može razdvajati od drugoga.

Prvo i zadnje blaženstvo obećavaju kraljevstvo nebesko. To je ono što povezuje sva blaženstva u cjelinu. Uz to imamo: siromaštvo duhom i progonjenost zbog pravednosti. Započnimo sa ‘siromaštvom duhom’.

1. Siromasi duhom – Kod Luke imamo samo ‘blago siromasima’ čime tekst dobiva više socijalni naglasak, dok je kod Mateja riječ o ‘siromasima duhom’, pa je tekst, recimo to tako ‘duhovniji.’ Budući da smo danas čitali Mateja ostanimo s tim naglascima.

Siromaštvo – mnoge institucije, barem deklarativno, bore se protiv siromaštva jer siromaštvo nije nikome drago. Čim se netko bori protiv toga (poput institucija EU-a, recimo), znači da to stanje nije ni ugodno ni poželjno.

Isus pak one koje su u nekom nedostatku proglašava blaženima. Vidite zašto kažem da je za nasljedovanje Krista potrebno biti hrabar? Blaženstvo koje on obećava je pridržano za one koji su siromašni duhom. A na to se očito treba odvažiti. Tko su ti siromasi duhom? Rađaju li se takvi? Je li to siromaštvo rezultat vlastitog poduzimanja ili utjecaja drugih, tj. osiromašujem li se sam ili me drugi osirmašuju? Kako takvim postati, ako se takav nije? Siromasi duhom su oni, recimo to drugačije, koji daju Bogu prostora u svom životu. On mora rasti, a ja se umanjivati’reče Ivan Krstitelj. Dok smo puni sebe, Bog jednostavno nema prostora za svoje djelo. On, Gospodar svemira treba naš pristanak da mogne svoje djelo izvršiti u nama i po nama. Zato jer on nije nasilnik. Zato je Isusov poziv bio: ‘Obratite se!’ Tko je na prijestolju mog života? Pjesma kaže: Kriste mi uzdižemo tebe na prijestolje; ti si tu među nama sad; uzdižemo te na tvoj tron; mi gradimo ga u slavljenju…Krist kod Oca jest na prijestolju, ali je pitanje je li u našem biću? Odatle, vidjeli smo to u nekoliko proteklih mjeseci, od ega na tronu, izviru svi čovjekovi problemi – osobni i društveni. Zato čuvajte se bildanja ega. Poruka evanđelja je drugačija – obrnuta: siromaštvo, a ne bogatstvo su jamac postignuća. Siromaštvo ega.

2. Progonjeni zbog pravednosti – Kao ni siromaštvo tako ni progon nije nešto što bi itko poželio. Dapače, mnoštvo organizacija za zaštitu ljudskih prava poduzimaju sve kako bi stali na kraj kršenju ljudskih prava. UN-ova Deklaracija o ljudskim pravima u 30 članaka nabraja koja su to sve prava. Progon na temelju bilo koje čovjekove odlike ili opredjeljenja, pretpostavljate, se ne odobrava. Pa ipak danas, kažu podaci, kršćani su najprogonjenija skupina na svijetu. Zašto? Zbog istog razloga zbog kojih su bili progonjeni od samog početka – ili drugačije rečeno: ‘Progonjeni zbog pravednosti’ su progonjeni zbog veće lojalnosti drugom poretku stvari. Na izričito traženje rimskih vlasti kršćani nisu priznavali: ‘Cezar je Gospod’, već su ustrajali na ‘Isus je Gospod’ i zato su gubili glave. Bili su lojalni građani svakog carstva sve dok to carstvo ili društveni poredak nije tražilo veću lojalnost sebi od lojalnosti Bogu. To blaženstvo Isus dodatno pojašnjava rječima: Blago vama kad vas zbog mene pogrde… radujte se i kličite… velika je plaća vaša na nebesima! Očito, ova blaženstva nisu predviđena da se do kraja ispune u ovom poretku stvari.

3. Njihovo je KB – I njima, kao i siromasima duhom, Isus obećava kraljevstvo nebesko. A što to kraljevstvo jest? Vidjeli smo prošle nedjelje da je Isus od svojih slušatelja tražio obraćenje i to dovodio u vezu s KB. Židovi, tada pod rimskom okupacijom, a ranije pod drugim okupatorima u svojoj Obećanoj zemlji, živjeli su u očekivanju Božje vladavine. Možemo li staviti u njihovu kožu i pokušati čuti njihovim ušima kako zvuče ova blaženstva? Pokušajte to napraviti. Mnoge su riječi doživjeli utješnima, ali su neke poprilično izazovne, posebice zato što bi oni sva ta blaženstva, baš poput nas, htjeli sada i ovdje. A Isus, ponavljam, kaže: ‘velika je plaća vaša na nebesima.’

Od Mesije su očekivali slobodu od ugnjetavača, očekivali su da im osigura život u pravednosti i miru njegova kraljevstva. Isus je upravo to obećao: onima koji sada čeznu za boljim svijetom, Bog će podariti ono što je obećao. Zato bih ovako bih preveo riječi ‘njihovo je KB’: U njihovim će se životima Bog očitovati kao živi Bog. Dok se KB u potpunosti ne ostvari o Danu Krista Isusa sve je još kao kroz maglu, nejasno, djelomično. A tada ćemo spoznati savršeno (1 Kor 13). To znači da će oni koji su Kristovi sad stvari vidjeti poput onog slijepca koji je ljude vidio kao drva. Tek mu se kasnije vid skroz vratio. Tako i mi, sad već imamo dovoljno blagoslova i očitovanja živoga Boga, koga zovemo Ocem, u našim životima, ali znamo da to još ni približno nije punina onoga što savršeno skladan odnos Bogom jest i može biti. Preduvjet odnosa s Bogom (nazovimo to kraljevstvo Božje) je kapitulacija ega, jest ustrajnost u lojalnosti drugom poretku stvari – novom stvorenju. Oni koji su Kristovi uvijek su lojalniji kraljevstvu Božjem nego obitelji, naciji ili pak vjerničkoj zajednici, ako se ti poretci suprote vrijednostima kraljevstva Božjega. 

Ponovimo:

  • Siromasi duhom – oni koji daju Bogu prostora u svom životu
  • Progonjeni zbog pravednosti – progonjeni zbog veće lojalnosti drugom poretku stvari
  • Kraljevstvo Božje – očitovanje Boga kao živoga Boga

Audio verzija nalazi se ovdje.

Jedna misao o “Očitovanje Boga kao živoga Boga

  1. Povratni ping: Sol zemlje i svjetlo svijetu | Pen de Gio

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s