‘Kršćanstvo na sudu’ – predstavljanje knjige

Znajući tko su ljudi s kojima ću večeras predstaviti knjigu i pretpostavljajući koji bi mogli biti njihovi naglasci, odlučio sam se u svom osvrtu na knjigu zadržati na jednom, pretpostavljam, drugom aspektu, nepokrivenom od strane ostale dvojice predstavljača.

Pravnik će je svakako čitati iz svoje vizure, književnik iz svoje, dok sam ja, pak, kao pastor determiniran svojim iskustvom i iz njega progovaram.

Pred nama je neobična knjiga. Da ju nije napisao zastupnik obrane, skoro bismo ju mogli nazvati zapisnikom sa suđenja. A ipak to nije. Poznati američki odvjetnik, Mark Lanier u sudnicu, pred porotu, dovodi 45 svjedoka koji će svojim iskazima, autor vjeruje, potvrditi njegovu tezu da je optuženik – kršćanstvo, istinito, racionalno prihvatljivo i da nudi najbolje odgovore na važna životna pitanja od svih drugih mogućih odgovora na tržištu ideja.

Pred nama je knjiga koja spada u apologetsku literaturu. Što je to apologetika i čemu ona služi? Bogata je povijest apologetske literature. Patristički su oci drugog stoljeća napisali mnoga djela kojima je svrha bila predstaviti kršćansku vjeru onima koji se prvi put s njom susreću ili ju pak obraniti od prigovora onih koji su iskrivljavali njezinu poruku. Bio je to pokušaj gradnje mostova između kršćanstva, izvorno židovske priče, i helenističkog svijeta. Kako je kršćanska vjera od samih početaka bila izvrgnuta što nerazumijevanju, što porugama, apologetski su je pisci ne samo pojašnjavali već i propagirali. Spomenimo samo Aristida, Justina Mučenika, Tertulijana. Apologetikom su kršćani tražili svoje mjesto u društvu, a naglasak se pomicao na intelekt i racionalni aspekt kršćanske vjere.

Je li apologetska literatura potrebna i danas nakon 2000 godina povijesti kršćanstva na tlu Europe i dakako manje, SAD-a, gdje je naša knjiga napisana? Što će u jednoj, ‘Katoličkoj’ Hrvatskoj, knjiga apologetskog sadržaja? Jasno je svima: naša se, europska kultura odrekla svojih temelja, neupućenost u nauk evanđelja je zastrašujuća u narodu koji se s oko 90% deklarira vjerničkim pukom i zato je potrebno uvijek iznova pisati, tumačiti, svjedočiti, ponavljati.

No, na početku, u vrijeme neposredno po Isusovu djelovanju nije bilo kao u vrijeme procvata apologetske literature u 2. stoljeću. Prvo, barem djelomice apologetsko djelo, je evanđelje po Luki koje započinje riječ ima: ‘I ja odlučih – pošto sam pomno ispitao sve od početka – da ti to po redu napišem, vrli Teofile, da se osvjedočiš o pouzdanosti riječi o kojima si poučen.’

Predstavljajući ovu knjigu želio bih skrenuti vašu pozornost na sljedeće: Luka piše Teofilu koji je ‘već poučen’. Drugim riječima, Teofil je bio čovjek koji je već prigrlio vjeru u Isusa Krista kao Mesije, prigrlio je poruku o Isusu iz Nazareta. Ona ga se dotakla u najdubljoj sferi njegova bića, u njegovu duhu. Ta Riječ, taj logos koji tijelom postade – i, da dodam, stalno treba postajati – ta je Riječ dakle, prethodila ‘osvjedočenju o pouzdanosti’ kod Teofila. Ili da to reknem drugim riječima u formi pitanja: Hoće li racionalni dokazi Evanđelja, patrističke literature ili suvremenih apologetskih knjiga bilo koga učiniti kršćaninom? Ili pak ovako: kako se čovjek mijenja? Kako ne-kršćanin postaje kršćaninom? Tako što ga netko uvjeri u ispravnost određenih tvrdnji? Njihovu logičku konzistentnost? Tako što se čovjeka argumentima stjera u kut iz kojega ne može pobjeći, pa odustaje od daljnje borbe i prihvati argumente pobjednika? Onda bi biti kršćaninom značilo naučiti barem temeljne postavke kršćanske religije, ili steći diplomu neke obrazovne institucije – što bi jamčilo bivanje boljim kršćaninom. Kako se onda čovjek mijenja?

Postavljam to pitanje ja koji sam kao prvi predmet na studiju teologije položio baš apologetiku. Vjerovao sam tada da ću, steknem li dovoljno znanja i uspijem li odgovoriti na sve kritike, bez sumnje uvjeriti ljude da povjeruju kršćanskoj poruci. Ali, avaj, ništa nije dalje od istine. Čovjeka ne mijenja znanje, već Susret i Odnos(i). Drugim riječima, apologetska je knjiga, evaneđelje po Luki, napisana vjerniku.

Odatle, naravno, slijedi i pitanje: Tko su porotnici u Lanierovoj knjizi? Tko su oni koji bi trebali prosuditi je li kršćanstvo istinito i nevino pred optužbama? Porotnici su čitatelji ove knjige. Svatko tko će je uzeti u ruke i pozabaviti se njezinim sadržajem jest porotnik kome se Lanier obraća. Na čitatelju-porotniku je da kad okrene zadnju stranicu ove knjige, kad razmisli, odvagne argumente za i protiv, donese sud i rekne: ‘Priča drži vodu’ ili pak ‘Priča je šuplja!’ Autor naše knjige ne krije da mu je namjera kršćanstvo približiti onima koji još ne vjeruju. Želi li možda i više od toga? Svakako. Bilo bi krajnje nedosljedno u sudskom procesu dokazati ‘nevinost kršćanstva’, njegovu racionalnu utemeljenost, a ne htjeti da čitatelj to i prihvati, recimo to tako, kao životni stil. No, kako rekoh, ne vjerujem da će netko postati kršćanin zato što je intelektualno uvjeren, već će to eventualno postati zbog Susreta s onim koji je i u sudskom postupku proglašenim istinitim. A istinitost u našem slučaju znači: istinit je onaj koji je hodao zemljom, pod Poncijem Pilatom bio mučen, raspet, pokopan i uskrišen. Ne toliko tvrdnje o njemu, ne ispovijedanje pravovjerja kao formule (iako to, dakako nije i ne treba biti isključeno), već osoba Isusa Krista.

Da, knjiga je pisana kršćanima kako bi se iz jedne suvremene i za mnoge neobične vizure, osvjedočili o pouzdanosti riječi o kojima su poučeni. Dobro će doći i onim porotnicima ne-kršćanima koji će čuti argumente i možda zaključiti da priča drži vodu. Svakako bih, kako rekoh na početku, kao pastor, volio da ova knjiga, ako je apologetskoj literaturi to moguće, isprovocira Susret vremenitog čovjeka i vječnoga Boga koji je uskrisio Isusa. U takvu moć apologetske literature, osobno dvojim, ali bih volio da me kroz neko vrijeme netko demantira.

Zahvaljujem na pozornosti.

Zagreb, 23. studenoga 2016.

Jedna misao o “‘Kršćanstvo na sudu’ – predstavljanje knjige”

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s