Nasiti se onaj tko Boga traži

Ivan 6.24-35, 18. nkg.

‘…tražite me ne zato što ste vidjeli znamenja, nego zato što onoga kruha jedoste i nasitiste se.’

Ovo je jedno od rijetkih mjesta na kojemu Isus izražava žaljenje zbog ponašanja ljudi. On zna tko je čovjek i što od njega može očekivati, a opet ga nešto u njihovim riječima i ponašanju navodi potužiti se. Na što? Ostavimo odgovor na ovo pitanje za malo kasnije.

Što je Isus učinio? Nahranio je mnoštvo od pet tisuća ljudi s par krušćića. Taj događaj Ivan u svom evanđelju naziva znamenom. Znamen, ili znak (gr. semeion) upućuje na neku stvarnost koja nadilazi sam znak. Primjerice, trokutasti znak s nacrtanim automobilom i nekoliko krivudavih crta ispod kotača, upućuje na klizav kolnik. Sam komad lima sa simbolom automobila (boja) ima neku vrijednost, ali njegova je veća (pa i trajna) vrijednost u tome što upozorava vozača na moguću opasnost i izbjegavanje štete, ozlijede ili smrti. Vrijednost čina umnažanja kruha je bila u tome što su se gladni ljudi nasitili. Ali Isusova nakana nije bila samo sitost od nekoliko sati već: ‘Starajte se ne za hranu propadljivu, nego za hranu koja ostaje za život vječni.’ Ili: OK riješili smo akutni problem, da vidimo kako stojite s kroničnom bolešću (grijeh -> stanje – otuđenost od Boga ili zaborav Boga).

Da su Isusa tražili zbog znamenja, kako je on očekivao i priželjkivao, to bi značilo da su počeli misliti. Misliti na to što taj događaj znači. Imam li u njemu nekog dubljeg smisla osim toga da utaži njihovu glad? A to je izostalo. Ne misli, samo radi i jedi i, kaže se danas, uživaj. Nekritički konzumiraj ono što ti ‘industrija zabave’ servira. Na kakvo ih je razmišljanje trebalo navesti učinjen znamen? Što je Isus očekivao da će oni, da nisu samo za kruhom žudjeli, kroz učinjeno znamenje dokučiti?

(a) promisliti o osobi koja je to znamenje učinila
Isusa je ‘pečatom potvrdio Otac’. Što je taj pečat? Ovo je evanđelje (kao i sva druga) pisano u post-uskrsnoj stvarnosti i vjeri Crkve. Nije li baš uskrsnuće taj pečat? Po čemu bi Nazarećanin bio bolji, vjerodostojniji i istinitiji Božji glas od svih drugih glasova, ako ne po uskrsnuću? Pa ipak on to govori ljudima dok se uskrsnuće još nije dogodilo. Očito, misli na znamenja koja je činio. Bila su ona Božja potvrda njegove službe i osobe. Od ljudi pred-uskrsnog vremena bilo je dovoljno očekivati da to prepoznaju i povjeruju. Znamenja, uskrsnuće, i? Ima li još što? Ima. Ponovni dolazak.

Na znamenja većina nije adekvatno reagirala: ‘Vidjeli ste i niste povjerovali’ (6.36). Crkva se rodila kad je mnoštvo povjerovalo da su tog Isusa, kojeg su ubili, Bog uskrisio od mrtvih (Petrova propovijed na Pedesetnicu). I danas ta Crkva živi s vjerom da je ‘onaj koji je bio mrtav, sad evo – živ.’ Ali još nedostaje treći dio: njegov ponovni dolazak. Tada će ga svi prepoznati i ‘svako se koljeno prignuti’. Neće više biti dvojbe. Neki ga prepoznaše u sjeni, neki ga vidješe iz mrtvih uskrišenog, a nekima nije dani vidjeti ni prepoznati do njegovog ponovnog dolaska u slavi: ‘Sve ono što mi Otac daje doći će k meni…’ (6.37).

(b) na koga to znamenje pa i ‘opečaćena’ osoba upućuju?
Isus je očekivao od njih da počnu misliti o viđenom. No, olako prelaženje preko očitog čuda žalosti Isusa. Vidjeti iza očiglednog! no, ima i ljudi koji u svemu vide tajna značenja, urote, opasnosti i slično. Potiče li Isus na to? Ne, on želi da ljudi u onome što on čini i govori prepoznaju milosrdnog Oca kojemu je stalo do čovjeka. Ne teorije zavjera, ne skrivena značenja i zračenja, već milosrdni Otac.
Zna Isus da je čovjeku kruh važan i to im ne uskraćuje, ali im zapravo poručuje: ‘mislite, potaknuti ovim znamenjem, na važnije, trajnije. Mislite na vječnost. Mislite na onoga koji vam daje istinski kruh s neba – Oca.’ Oni to odbijaju i to je ono što Isusa žalosti.

Očekivao je da će staviti Boga u središte svekolike zbilje: ‘Tražite najprije KB i njegovu pravednost, a ostalo će vam se nadodati’, učio ih je -> ostalo dobiva svoje (pravo) mjesto. Kako? Neću reći da je jednostavno, ali evo dva koraka:

1. Obraćenjem (reći DA Bogu)
2. Obraćanjem (govoriti DA Bogu) – ‘Budi volja tvoja!’ Kako? Po meni, danas!

Današnja, tzv. New Age duhovnost je maknula Boga iz središta stvarnosti i na njegovo mjesto stavila čovjeka. I zato po tko zna koji put valja ponoviti: nema u New Ageu ničeg novog: miks je to prastarih duhovnih putova, ali je obučen u šarenu ambalažu pa se neupućenima lako prodaje pod ‘novo’. Kako prepoznati je li neki nauk evanđelje Isusa Krista, ili se radi o nekom drugom putu koji se danas nudi, a isprve nalikuje evanđelju? Pitajte: tko je u središtu zbilje? Bog ill čovjek? Ljudi koji su pratili Isusa rekli su DA kruhu iako je Isus očekivao, nadao se, da će reći DA Bogu, tj. stavili su sebe i svoje potrebe u središte zbilje. Oduvijek je jako mali broj ljudi težio spoznati Boga. Kruh i igre su uvijek bili na cijeni. Bog? Na njega se zaboravljalo, zaboravlja i zaboravljat će se. Pitajmo se: ‘Zašto (još) ne ljubim(o) Boga svim srcem, svom dušom, svom snagom i svom pameću svojom?

Prisjetih se velikog broja ljudi koji su se na neki način dotaknuli Crkve, tražeći rješenje svojih problema, a ne Onoga koji ih voli. Sjećam se jedne žene (nije, dakako, bila jedina) koja je za rata dolazila u crkvu jer se dijelila humanitarna pomoć. Kad je nevolja minula rekla je: ‘Sad mi više ne trebate.’ Doslovno. Ako im Bog može pomoći u njihovim teškoćama, dobro. Ako i pomogne to svakako ne jamči da će mu biti i trajno zahvalni. Zašto pripovijest o jednom od deset izliječenih gubavaca razumijemo i danas iako je otada prošlo dva tisućljeća? Zato što je čovjek ostao isti – nezahvalan.

Bog, vidimo to u Isusu, nipošto ne odbija pomoći čovjeku, ali ga žalosti, beskrajno žalosti, kad čovjek više cijeni kratkotrajni dar od vječnog darivatelja.

Audio verzija nalazi se ovdje.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s