‘Nije ti dopušteno!’ – i ode glava

Mk 6.14-29

‘Nije ti dopušteno!’, reče Ivan Krstitelj Herodu, i izgubi glavu. Kako o tome govoriti danas kad je sve dopušteno?

Zadržimo se danas na temi koja proistječe iz Ivanovog: ‘Nije ti dopušteno’ upućenog kralju Herodu. Tema braka je ionako dovoljno opširna i zahtjevna. Bračni odnosi su ono o čemu svi imamo nekakvo iskustvo bilo da smo sami u braku ili smo dio obitelji. I ta su iskustva različita. Koja je, dakle, Božja nakana za brak?

Do Heroda su doprle glasine da Isus i njegovi učenici, kako o tome Marko piše u prethodnim retcima, moćno propovijedaju i oslobađaju ljude od zloduha i bolesti. Budući da se od učitelja zakona tako što nije očekivalo, nije ni čudo da je Herod bio zbunjen. Kako si je objasnio Isusovo djelovanje? Mučen grižnjom savjesti zbog onoga što je učinio, Herod u Isusu vidi ‘reinkarnaciju’ Ivana Krstitelja: ‘uskrišen je od mrtvih i zato čudesne sile djeluju u njemu’.

Tko su likovi u našem današnjem tekstu?

Ivan Krstitelj, Herod, Herodijada, njezina kći (vjerojatno po imenu Saloma), Filip. Isus se rodio u vrijeme Heroda Velikoga, oca ovog Heroda o kojemu smo čitali – Herod Antipa. Filip je bio njegov polubrat jer je Herod Veliki s više žena imao i više djece. Herod Veliki potječe iz obitelji koja, iako ne-Židovi, prihvatiše židovstvo. Bili su iz Idumeje, pokrajine južno od Judeje. Obnovio je Hram u Jeruzalemu, izgradio Cezareju, Herodijon (blizu Betlehema), utvrdu Masadu na obalama Mrtvoga mora. Bio je strašno okrutan i u strahu za vlastito prijestolje pobio veliki dio svoje obitelji. Herodijada je bila Filipova nećakinja (kći mu brata Aristobula i unuka Heroda Velikoga) i žena, a time i šogorica Heroda Antipe. Nakon rastave od Filipa Herod Antipa ju je uzeo za ženu. Na to Ivan, kao Božji čovjek, ‘pravedan i svet’ kako ga je razumio i sam Herod, javno progovora o toj vezi izražavajući neslaganje s njom na temelju Zakona koji takvu vezu nije dopuštao. Pročitajte Levitski zakon 18. poglavlje. Za Rimljane su takvi brakovi i veze bili normalni. Za Židove ne, i zato ga Ivan Kristitelj proziva.

Od prvih stranica Pisma čitamo svjedočanstva o ljudima i njihovim bračnim i obiteljskim odnosima i problemima. Ali paralelno s tim kroz cijelu se Bibliju uporno pojavljuje jedan redak. Nalazimo ga već na prvim stranicama Pisma (Postanak 2) i svjedoči o Božjoj nakani za čovjeka. Kasnije ga afirmira sam Isus, a nakon njega i apostol Pavao. Pogledajmo tri pojavka tog retka. No, najprije opaska: danas se, ukratko dakako, pozabavimo s Božjom nakanom za brak.

Dio je to iz drugog izvješća o postanku svijeta i čovjeka. Nakon što je zemlja spremna za prihvat čovjeka, Bog ga stvara iz te iste zemlje, iz praha zemaljskoga i udahnjuje mu dah života. Kao pomoć, jer ‘nije dobro da je čovjek sam’ stvara životinje koje čovjek imenuje, ali se životinje ne pokazuju kao dostatna pomoć. Zato Bog ‘od rebra’ tj. od materijala koji je najbliži čovjekovu srcu, stvara ženu. Po buđenju ‘iz anestezije’ Adam kaže, kad je ugledao ženu: Zvat će se ‘iša’ jer je od ‘iš’ uzeta. [igra riječi u hebrejskom: Šarić: ‘mužica’ jer je od ‘muža’] i dodaje (se): ‘Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu i bit će njih dvoje jedno tijelo’ (Post 2.24). Od samog je početka bilo tako.

Isus ponavlja tvrdnju u Mt 19.5 (Mk 10.7) i dodaje: Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja.

Isus biva uvučen u raspravu između ‘liberala’ i ‘konzervativaca’ koji su se sporili oko toga što je to ‘nešto ružno’ na ženi. Zakon kaže: ‘Kad tko uzme ženu i s njom postupi kao muž, a potom na njoj otkrije što ružno…’ (Pnz 24.1) Jedni su, nazovimo ih liberali, držali da to ‘ružno’ može biti loše skuhan ručak, dok su ‘konzervativci’ za rastavu tražili daleko ozbiljnije razloge. Ali mogućnost rastave je postojala. S tom dvojbom dolaze Isusu koji im u odgovoru citira tekst iz Postanka 2, poručujući im da je brak prije i iznad zakona, i da tu božansku instituciju, čovjek ne treba rastavljati. ‘Ali Mojsije reče da se možemo rastavljati!’, kažu oni. Da, jer Bog pozna tvrdoću ljudskog srca. Rastava je koncesija, tj. nije u Božjoj namisli da se dvoje koje su postali jedno rastavljaju, ali znajući da niste spremni oprostiti, dopušteno vam je učiniti i taj korak. Ali ja vam kažem, zapravo veli Isus, to nije dobro, osim u slučaju preljube, jer je preljubnik ionako raskinuo ono što je Bog sjedinio (ali ni tu oproštenje nije isključeno, dapače; usp: Jeremija 3,). Novo stanje osobe koja je ostavila ženu (danas vrijedi i obrnuto) i i oženila se drugom, Isus zove preljub, tj. ljubi drugu. O tome sada samo toliko.

Pavao pak daje ovom tekstu jednu sasvim novu dimenziju. U poslanici Efežanima poslanici 5. i 6. poglavlju piše o odnosima između muža i žene, djece i roditelja, robova i robovlasnika. No, prije nego se pozabavimo samim našim navodom, nužno je ponoviti tezu poslanice. Bez toga možemo citirati našu rečenicu bezbroj puta i ona će zvučat poput udarca čekićem o nakovanj.

Pavao kaže da je Bog u Kristovu križu (tijelu) pomirio Židove i pogane i stvorio od njih novi narod time što je, pazite teškoga izričaja, ‘uništio Zakon zapovijedi… stvarajući jednog novog čovjeka’ (Ef 2.15) Tog se novog čovjeka ima prepoznati u Crkvi – ‘svetom hramu u Gospodinu’ (2.21). Po toj se Crkvi ima ‘saopćiti mnogolika Božja mudrost poglavarstvima i vlastima na nebesima’ (3.10).

Pavao u drugom dijelu ove poslanice pokazuje kako se na praktičan način živi ta jednost, ta pomirenost u Kristu, taj novi čovjek. Kako Crkva objavljuje ‘mnogoliku Božju mudrost’ ‘poglavarstvima i vlastima na nebesima’? Po cijeloj zajednici jer je ‘svakom pojedinom od nas dana milost (4.7) Jedne je dao da poduče druge (4. poglavlje o darovima). Gdje počinje Crkva? Započinje u obitelji. Ako crkve, tj. svjedočanstva jednosti, nema u braku i obitelji nema je ni u ‘hramu’. Ponavljajući i osnažujući riječi iz knjige Postanka, Pavao kaže ovo: to da u braku dvoje postaje jedno je velika Tajna koja upućuje na Krista i Crkvu – njegovo Tijelo (5. 21). Iz tog odnosa muža i žene, svijet, ‘poglavarstva i vlasti na nebesima’ moraju moći iščitati što znači pomirenje koje je Krist ostvario. Ako se ono ne može dogoditi u braku, uzalud nam naše propovijedanje. Zato Pismo ne ohrabruje brak vjernika i nevjernika. Zato Pismo inzistira na tome da biskup (nadglednik) bude ‘jednom ženjen’ ili ‘jedne žene muž’ i da ima urednu obiteljsku situaciju (1 Tim 3.2ss).

Događa li se vjerničkim brakovima svađa i nesklad? Svakako da. Ali, što se još događa? Događa se pomirenje i oprost. Čuj mene: ‘događa se!’ Trebalo bi se događati. Oni dakle, koji su u Kristu, pod posebnim su povećalom. Ne samo svijeta, već i sila tame kojima je jako stalo da utrnu svaki trag svjetla. Sklad jednosti (ne samo braka i obitelji već i Crkve u cjelini) je najjače oružje koje Crkva ima u boju protiv ‘poglavarstva i vlasti ovog mračnog svijeta’ (6.12) Smijem li reći: kod svake svađe, svake rastave, vrag zadovoljno trlja ruke. Kristovo djelo pomirenja biva umanjeno, nagrđeno, potcijenjeno.

Kršćanski je brak, dakle, kao zametak Crkve, najsnažnije sredstvo koje Bog ima na raspolaganju u duhovnom boju sa zlodusima. Samo se za kršćanski brak kao životnu zajednicu muškarca i žene veli da upućuje na odnos Krista i Crkve. I zato danas toliko napada na brak, toliko mržnje prema Crkvi koja o kršćanskom braku govori kao o slici odnosa Krista i Crkve.

Zaključno: Ivan je i javno svjedočio ono na što ga je Zakon upućivao. Njegova je kritika bila usmjerena na onoga koji se tradicionalno držao Židovom, pa je pod Zakon i potpadao, ali se Zakona nije držao. Ivan je zbog te svoje odlučnosti izgubio glavu.

Podsjetnik nama danas: veza muškarca i žene je i trebala bi biti ogledni primjerak odnosa Krista i njegove Crkve, kako bi Bog brak, kao pomirenu zajednicu različitih, mogao koristiti kao svjetlo u ovome mračnome svijetu.

Audio verzija nalazi se ovdje.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s