Neobjavljena kolumna o pederima i lezbama

Tekst je napisan za portal ‘Križ života’ nakon prošlogodišnje parade u Splitu (2011), ali nikad nije ugledao svjetlo dana.
_________

Iz tjedna u tjedan mediji zasite javni prostor nekom temom do mjere nepodnošljivosti. Svijet postane plošno mjesto u kojemu nema mjesta ni za što drugo do li za ‘prijelomne vijesti’. Proteklih je tjedana izgledalo kao da svijetom marširaju samo pederi i lezbe i da na svijetu osim njih ništa drugo ne postoji. U Splitu je povorka prekinuta, da bi u Zagrebu LGBTIQ zajednica proglasila pobjedu. Nad kim ili čim? Tko je poraženi?

Kako razumjeti povorke pedera iz kršćanske perspektive? Biskupi su reagirali na izjave gospodina Keruma da je Split katolički i konzervativni grad i na neki način, ako ne opravdao, barem našao razumijevanje za kamenice koje su raskrvavile neke glave. Biskupi su rekli da se nasilje ne može opravdati pripadnošću kršćanskoj vjeri. Već i to predstavlja pomak s obzirom na svu silu terora koji se kroz povijest baš time opravdavao.

No, ovo je pitanje kojim bih se htio pozabaviti: zašto ljudi homoseksualne orijentacije imaju potrebu izaći na ulice i svoju orijentaciju i praksu javno iskazivati i kakva bi s druge strane trebala biti reakcija onih koji za sebe tvrde da su kršćani?

U nedjelju, nakon nasiljem prekinute povorke u Splitu, čitali smo na bogoslužju odjeljak iz Pisma u kojemu se opisuje Isusov susret sa carinikom Zakejem (Luka 19). Riječ je o čovjeku koji je, iako bogat, duboko prezren od svog naroda jer je za okupacijsku vlast skupljao porez. Kad je čuo da Isus dolazi u Jerihon, popeo se na divlju smokvu i čijim se granama mogao sakriti kako bi ga vidio. Ali nije izmaknuo Isusovu pogledu koji se, na zaprepaštenje pravovjernih, pozvao k njemu na ručak. I sve se u hipu mijenja. Onaj koji se nakrao, jer je od poreza koji je trebao dati rimskoj upravi, imao pravo dio zadržati za sebe, sad je odjednom spreman vratiti ukradeno u četverostrukoj vrijednosti (ah kad bi tako postupili neki naši Remetinčani). I onda slijedi još veći šok za pravovjerne: ‘I on je sin Abrahamov’. Isus ga proglašava vjernikom, pripadnikom Božjega naroda.

Što je promijenilo Zakeja? Držim: Isusova otvorenost da ga prihvati, da s njim jede i pije. Jer baš to je Zakeju trebalo. Trebao je čovjeka koji ga neće gledati isključivo kroz ono loše što je napravio (zapazimo: Isus mu ne kaže: ‘u redu je to što si uzeo, a amnestirat ću te zato što si me počastio ručkom’) već ga gleda kao čovjeka koji je odbačen, marginaliziran, prezren i koji se gadi svim pravovjernima.

Ako dobro čitam poruku sa skupova, čini mi se da više od prava, pederi i lezbe traže da budu prihvaćeni, da zbog svoje orijentacije ne budu odbačeni da se osjete ravnopravnim pripadnicima društva. Bez sumnje i u toj populaciji postoje ljudi koji provociraju zbog provokacije same, zbog liječenja vlastitih kompleksa i tko zna kojih sve drugih razloga, ali vjerujem da je njihov temeljni pokretač potreba da budu prihvaćeni. I dok kršćani ni jednog trenutka ne opravdavaju ponašanje koje nije dobro za čovjeka, moraju naći načina da se ugledaju na svog Učitelja koji je stalno bio u društvu s kurvama, carinicima, grešnicima. I tu se baš dobro osjećao i što je još bolje oni sami su se tako dobro osjećali u društvu s njim da su se postajali spremni promijeniti svoj život. Ženi koju su zatekli u preljubu i željeli kamenovati, Isus nije rekao: ‘u redu je što si učinila’ već: ‘ja te ne osuđujem. Idi i od sad više ne griješi.’ Nitko nije bacio kamen, a ona sama započela je novi život. Zašto je činila preljub? Vjerujem, jer onaj koji ju je trebao ljubiti to nije činio pa je prihvaćenost tražila u zagrljaju drugoga. Tko zna koliko je među onima koji su kamenjem gađali sudionike povorke u Splitu bilo onih koji su dan prije prevarili ženu? Ali to je valjda prihvatljivo?

Tko zna zašto je netko drukčiji? Homo umjesto hetero. Jesu li za to zaslužni genetika, odgoj, pomodarstvo, društvo, seksualno zlostavljanje u djetinjstvu? Može li si netko od 90 i nešto posto kršćana u ovoj zemlji zamisliti Isusa s kamenom u ruci i riječju mržnje na usnama? Odbačeni i prezreni Zakej je iznenada došao u priliku ugostiti Isusa. I to je promijenilo njegov život. Optužbe su ga samo još više cementirale u njegovoj sebičnosti. Ljubav ga je promijenila. Netko će možda reći da se homoseksualne osobe ne žele promijeniti jer su zadovoljne s tim što jesu. No, držim da baš to javno protestiranje pod zaštitom oklopljene specijalne policije pokazuje mjeru unutrašnje frustriranosti i tuge zbog neprihvaćanja od strane većine. Ako kršćani vjeruju da su homoseksualna orijentacija i praksa loše, onda put promjene nisu kamenice već prihvaćanje čovjeka. Paradoksalno, ali baš to je Isusovo ‘kršćanstvo’.

Kršćani su pozvani jasno izreći svoje neslaganje s homoseksualnom praksom (kao i bilo kojom drugom po čovjeka štetnom praksom), ali istovremeno pokazati prihvaćanje i poštovanje svakog čovjeka naprosto zato što je čovjek. Nisu u pravu pederi kad svaku riječ koja se ne slaže s njihovim svjetonazorom proglašavaju homofobnom. Braćo pederi, kad većini namećete stavove manjine zapravo tražite suspenziju demokracije, a to dugoročno može štetiti samo vama, iako u ovom trenutku izgleda da ‘ste pobijedili’. Zar nije baš ratovanje ono protiv čega protestirate pod zastavama duginih boja?

8 misli o “Neobjavljena kolumna o pederima i lezbama

  1. Anonimno

    Poštovani Giorgio, mislim da znam zašto ovaj tekst nije objavljen na portalu Križ života: jer je sa stajališta ljudskih prava neodrživ. Homoseksualizam nazivaš ”štetnom” pa čak i ”grešnom” praksom a prozivaš manjinu homoseksualaca koja brani svoja prava pa Pride i ono što se na Pride zagovara nazivaš ”suspenzijom demokracije”. Jesi li za trenutak pomislio da se, tvojom logikom, i dr. Martina Luthera Kinga moglo prozvati za traženje suspenzije demokracije jer se zalagao za prava jedne manjine? Srdačno, Drago Pilsel

    Odgovori
  2. giogrlj Post Autor

    Hvala Drago na javljanju.

    Po mojim spoznajama drugi su razlozi neobjavljivanja ovog teksta.

    Mislim da se s ovakvim manifestacijama ne traze prava, jer u Hrvatskoj po zakonskoj regulativi, osobe drugačijeg seksualnog usmjerenja nisu zakinute. Ovdje je riječ o privilegijama.

    Dokidanje demokracije znači: kad jedna skupina snagom i patronatom politike i medija uspije začepiti usta drugoj skupini. Ako danas izraziš svoje stajalište koje se ne mora poklopiti sa stavovima homoseksualne zajednice, slijedi tužba. Da, mislim da je to nasilje i da je još Newton rekao da svaka akcija ima reakciju i da se anti-gay manifestacije mogu razumijeti i u tom kontekstu. Ali LGBT zajednica rekaciju i traži zar ne? Parade su tu da isprovociraju reakciju. I nažalost to im i uspijeva.

    Nitko pederima danas u Hrvatskoj ne brani da budu to što jesu i zato je, mislim, usporedba s Kingom zericu netočna jer crncima jesu zakoni priječili ravnopravnost s ostalim stanovnicima Amerike.

    Odgovori
    1. Anonimno

      Apsurdno je govoriti sto bi netko cinio kada se taj nemoze vise ocitovati. Mada sam uvjeren da bi M.L. King odrzao distnaciju prema svemu sto je po svetom pismu protiv Bozije volje. Ali to vi koji imate taj genetski defekat necete nikada prihvatiti. Sa tim Pridom samo mrznju protiv vas sijete. Lijep pozdrav, Marijan Tunjic

      Odgovori
  3. giogrlj Post Autor

    Marijane, moram branti mog prijatelja Dragu. On, koliko ja znam, ne spada u ove ‘vi’. On je covjek iznimno osjetljiv na nepravdu i diskriminaciju svake vrste pa tako i diskriminaciju i nasilje prema osobama koje preferiraju isti spol. No, cini mi se da je ova problematika daleko dublja, ozbiljnija, a po svojim konskvencama i opasnija od jednostavnog opredjeljivanja za ili protiv bez poznavanja ideje iza cijele price.

    Odgovori
    1. Anonimno

      Ispricavam se, i tebi i njemu, nije mi bila namjera biti uvrijedljiv, no procitao sam ono “king bi … s nama” a Kinga jako postujem i dirnulo me je to sto se nagadja sto bi on radio. Sa druge strane, neka se necude na nekim burnim odgovorima, komentarima (iskljucivo svake vrste nasilja) sa svojim paradama provociraju i vise vec provociraju. Jos jednom, isprika ako je doslo do osobne uvrede. M.Tunjic

      Odgovori
    1. Anonimno

      Ja jos nijednog spomenutog nisam vidio da mu je muka od prida. Sami se guraju h taj kutak. M.T.

      Odgovori

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s